Qua coaching gaat mijn interesse uit naar managementcoaching.

Mijn eigen leidinggevende ervaring heeft me geleerd hoe uitdagend managementfuncties zijn, maar ook hoe zwaar ze een beroep doen op al je competenties als mens.

Dilemma’s, emoties, machtspolitiek…. Maar ook: daadkracht, moed, handigheid, eerlijkheid, besluitvaardigheid…

In mijn consultancywerk kom ik vaak situaties tegen waarin problemen in de werksituatie ingegeven worden door persoonlijkheid, emoties, machtsverhoudingen, niet opgeloste conflicten etc.

Het gaat daarbij dan vaak niet over de inhoud van het werk, maar over de wijze waarop men elkaar waarneemt en ervaart in de samenwerking. Mensen brengen hun “hele hebben en houden” mee naar het werk; hun denkbeelden, gevoelens, vaak onbewuste overtuigingen etc.  Dat kan hele mooie en effectieve dingen opleveren in een werksituatie, maar ook frustraties, conflicten, burnout,… etc.

Ook zijn er situaties waarin  adviezen rationeel begrepen en geaccepteerd worden, maar waar opdrachtgevers door hun persoonlijke kijk op zaken er toch geen handen en voeten aan kunnen geven, of daar grote moeite mee hebben.

Het echt begrijpen en kunnen veranderen van zaken als samenwerking, vertrouwen en communicatie, die zo bepalend zijn voor voldoening en resultaten, vraagt veel van managers. Veelal omdat ze rationeel bezig zijn met problemen oplossen, plannen, verantwoording afleggen etc., maar ook omdat zij zelf onderdeel zijn van de situatie en dus ook als mens medevormgeven aan de organisatie van dat moment. Als manager daar je weg in vinden is niet eenvoudig en vraagt veel van je.

Dan kan coaching -individueel of in teams- een oplossing zijn, om ervaren problemen en dilemma's te leren oplossen.

Problemen kunnen liggen op het vlak van: verwachtingen, samenwerking, verhoudingen, rollen, vaardigheden, invloed uitoefenen, feed back, ervaren veiligheid etc.

Deze componenten spelen vaak een wat verhulde, maar essentiële rol in de vormgeving van de samenwerking, maar vooral ook bij veranderingen.

Bij veranderingen komt de zaak op scherp te staan en vervallen mensen makkelijk terug in hun vertrouwde patronen. Die nou juist net niet effectief zijn bij veranderingen. Daar moet juist anders gekeken, maar vooral ook gehandeld worden. Meestal buiten de comfortzone. Hoeveel steun krijg je hierbij als manager, of hoe organiseer je die zelf?

En dan ben je op momenten van verandering ook  nog eens “het baken in roerige tijden”, waar medewerkers op kunnen bouwen!